Інновації

Відділ освіти Марганецької міської ради
Дніпропетровської області
 Уроки-тренінги
як засіб активізації
навчальної діяльності учнів

                                           Виступ підготувала: Мала Л.Ю.,  
                                            вчитель ЗОШ № 3
                                            2020 рік
Емоції – це прості переживання, пов'язані із задоволенням або незадоволенням органічніх потреб.              
 – А за якими ознаками можна здогадатися, які емоції відчувають інші, в тому числі незнайомі люди (бажаючі висловлюються). Емоції інших людей можна розпізнати по їхній поведінці, яка, в свою чергу, визначається настроєм і самопочуттям. Емоції можна виражати за допомогою рухів, міміки, жестів, інтонації .
 2.Вправа «Глечик емоцій» (групова робота)
 Мета: вчити учнів розуміти емоції інших людей.
 – Погляньте, у мене є глечик. Зараз спробуємо вгадати емоції один одного. Ви по черзі, виберете картку, на якій написана та чи інша емоція і спробуєте зобразити емоцію, яка вам дісталась без слів. Решта повинні вгадати, що це за емоція .
 – Наведіть приклади позитивних і негативних емоцій.
 – Розглянемо, як впливають на здоров'я позитивні емоції .
Позитивні емоції сприяють внутрішній психологічній гармонії (врівноваженості як приємному для людини стану). Сприяють довголіттю. Знижують ризик серцево-судинних захворювань.
 3. Індивідуальна робота. Вправа «Дзеркальце»
Мета: вчити учнів зображати позитивні емоції.
 – Діти, візьміть свої дзеркальця і дивлячись у них, спробуйте зобразити радість, спокій, здивування, захоплення.
 V. Руханка
– Як живеш? (Ось так)
 – А пливеш? (Ось так)
 – А біжиш? (Ось так)
 – Вдалину глядиш? (Ось так
 – Чекаєш обід? (Ось так)
– Махаєш вслід? (Ось так)
 – Вранці спиш? (Ось так)
 – А на місце сідаєш? (Ось так)
 Більшість людей вважають, що негативні емоції руйнівні, негативно впливають на самопочуття. Але це не завжди так. Негативні емоції приносять людині не менше (якщо навіть не більше) користі, ніж позитивні. Негативні емоції є сигналом тривоги і попереджають нас про наявність небезпеки; Завдяки негативним емоціям дізнаємося про невдачі; Негативні емоції сприяють особистісному й духовному зростанню людини. Та є емоції дійсно руйнівні, які здатні вивести людину з душевної рівноваги і навіть довести до панічного розладу, депресії.
 4. Работа в групах
Діти, зараз ви попрацюєте в групах. Я вам роздаю аркуші з назвами емоцій. Ви повинні визначити яка з них корисна, а яка шкідлива і чому. Потім перевіримо правильність ваших відповідей. Австрійській учений, фахівець у галузі психології Вольфганг Грубер провів дослідження, в ході якого він спостерігав за добровольцями у кількості двох тисяч осіб протягом п'яти років. Підбивши підсумки, було виділено 5 найшкідливіших для здоров'я почуттів.

V. Закріплення знань 1. Вправа «Тест на розуміння міміки»
Мета: перевірити вміння учнів розрізняти внутрішній стан людини за зовнішніми ознаками. Перед вами вирази обличчя, в яких закодовано шістнадцять емоційних станів людини. Кожній групі потрібно розшифрувати по 4 емоційні стани (по рядку) двома-трьома словами, а потім, зробивши запис, порівняти з таблицею. Команду, яка дає правильні відповіді вітаємо аплодисментами. Люди різко відрізняються по стійкості настроїв, по залежності настроїв від поведінки інших людей. Щоб ладити з людьми, треба враховувати особливості їхнього емоційного життя. Щоб володіти й управляти своїми почуттями, треба дуже добре знати власний емоційний стан. Першим кроком в управлінні своїм емоційним станом є його усвідомлення. Потім згадати способи, які допоможуть вам позбавитися від неприємного настрою, перейти в активний робочий стан: – зайнятися емоційної приємною діяльністю; – зайнятися аутотренінгом; – зайнятися спортом; – сходити в гості, до лісу.
 2. Вправа «Кулька»
 Мета: познайомити учнів з одним із способів подолання негативного настрою.
 – Пропоную ще один метод подолання поганого настрою. Надуваючи кульку уявіть, що всі неприємності, які з вами траплялися, ви поміщаєте в кульку. А тепер нам потрібно позбутися негативу, проколовши кульку. Таким чином, можна покращити настрій.
 VII. Підсумок. Вправа «Маска»
Мета: удосконалити знання учнів про емоційні стани. Вчити працювати в команді. У кожній групі є силует обличчя та журнали. Вам потрібно передати емоційний стан на обличчі з допомогою вирізаних із журналів губ, очей, брів та представити класові.
 VIII. Рефлексія. Вправа «Кубик»
 Мета: розвивати здатності до самоаналізу та рефлексії; узагальнювати отриманий досвіду, зворотний зв'язок про тренінг. Учасники групи сидять у колі. Ведучий кидає одному з гравців кубик. Ведучий розглядає грані з питаннями. Вибирає питання, на яке йому хотілося б відповісти, показує цю грань іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь- якому іншому гравцеві. 1. Що цікаве відбувалося? 2. Що нового дізналися? 3. Що не сподобалося? 4. Чого навчилися? 5. Як будете застосовувати? 6. Що сподобалося? 7. Що для вас було новим на уроці? 8. Що було вже відомо? Релаксація .
Учитель читає вірш, у цей час звучить релаксаційна музика .
Література
1. Бех І. В. Виховання особистості: У 2 кн. — К. : Либідь, 2003. — 276 с.
2. Дуткевич Т.В. Загальна психологія: (Конспект лекцій): навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Кам'янець-Подільський держ. педагогічний ун-т. Кафедра психології. — Кам'янець-Подільський, 2002. — 96 с.
 3. Изард К.Е. Психология эмоций. — СПб. : Питер, 2000.
 4. Малімон Л.Я. До проблеми діагностики емоційності як властивості особистості // Практична психологія та соціальна робота. – 2002. — №7. – С. 59–65.
5. Малімон Л.Я. Теоретико-методологічні аспекти вивчення емоційності особистості // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Наук.-метод. ж-л Інституту педагогіки та психології професійної освіти АПН України. – К., 2002. – Вип. 4. – С. 125–132.
 6. Якобсон П.М. Проблема психологии эмоций. // Психологическая наука в СССР. — М., 1960 — Т.2
 7. Якобсон П. М. Общение людей как социально-психологическая проблема. — М., 1973. — 32 с.
Висновки:
Інноваційні технології – це цілеспрямована система прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплюють увесь процес навчання від визначення мети до отримання результатів. Вони спираються на потреби та інтереси учнів.
     Термін «інтерактивний» (з англійської inter - взаємний, akt - діяти) означає здатний до взаємних дій, діалогу. Інтерактивне навчання - це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності учнів, яка має на меті створення комфортних умов навчання, за яких кожний учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Це співнавчання, взаємонавчання, де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують із приводу того, що вони знають, уміють і здійснюють.
   До інтерактивних методів навчання, які базуються на залученні і співпраці, відносяться уроки-тренінги. Такі уроки проходять енергійно, цікаво і продуктивно. Важливою умовою формування знань, умінь і навичок учнів є зацікавленість, продуманість, добре організоване дослідження, вивчення, повторення, закріплення та узагальнення навчального матеріалу. 
На уроках-тренінгах діти почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки і спокійно сприймають зауваження, адже вони є активними учасниками навчального процесу. В атмосфері довіри та взаємодопомоги легко робити відкриття, усвідомлювати важливість здобутих знань.
    Слово тренінг походить від англійського «to train» , що означає «навчати, тренувати». Тренінг – це водночас і цікаве спілкування, і захопливий процес пізнання себе та інших, і ефективна форма опанування знань, розширення досвіду, і спосіб формування вмінь та навичок.
    Перші тренінгові заняття були організовані учнями К.Левіна в середині 1940-х років. Учений стверджував, що більшість ефективних змін у поведінці, настановах людей відбувається в групах. Щоб виробити нові форми поведінки, свої певні настанови, людина повинна навчитися бачити себе очима інших.
Сьогодні в літературі і практичній діяльності поняття «тренінг» трактується набагато ширше, ніж кілька років тому. Розширення  меж використання терміна пов’язано зі збільшенням діапазону цілей,більш широкого, ніж розвиток компетентності у спілкуванні.

Немає коментарів:

Дописати коментар