середу, 9 червня 2021 р.

Практична робота в 9 класі


Урок – тренінг
з основ здоровя

         Фактори впливу на репродуктивне  
                     здоровя молоді
                     
9-Б клас

Тема:  Репродуктивне здоровя молоді. Фактори впливу на репродуктивне здоровя  підлітків і молоді

Практична робота. Розробка проекту «Вплив чинників ризику на   
                                    репродуктивне  здоровя»
 Мета: довести, що продовження роду є одним з основних призначень людини;
             ознайомити учнів із негативними наслідками впливу шкідливих речовин    
             на репродуктивну систему;  формувати відповідальне ставлення до свого здоровя.
Обладнання і матеріали: А-4, стікери, олівці, фломастери, маркери, ножиці,          
                                              скотч.
Підготувати заздалегідь: плакат «Правила групи», плакат «Дерево очікувань»; стікери у формі листя (для написання очікувань учнів), стікерів у формі квіток (наприкінці уроку учні додають на дереві до свого листка квітку, якщо їх очікування здійснилося); стікери у формі смайликів, кружечків.
       
                                                       Хід тренінгу
І. Актуалізація теми
* Привітання, оголошення теми й завдань уроку.
 - Добрий день! Я рада  вітати вас на тренінгу «Репродуктивне здоровя молоді.  Фактори впливу на репродуктивне здоровя підлітків і молоді». Назвіть своє імя і продовжіть речення: «Для мене здоровя це…», а своїм виразом обличчя подаруйте сусіду хороший настрій.
   Бажаю вам, щоб гарний настрій залишався до кінця дня.
Поясніть прислівя:
«Здоровя маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо».
« Бережи одяг, доки новий, а здоровя, доки молодий».
« Здоровий злидар щасливіший від багача».

* Правила роботи в групі.
   Щоб наша робота була плідною зараз ми повторимо правила роботи в групі (правила  обговорюються)

* Вправа «Очікування».
   На аркуші паперу намальовано дерево. Кожному учаснику роздаються листя і вони пишуть, що очікують від тренінгу. Листя кріпляться на дереві.

ІІ. Вивчення нового матеріалу
* Вступне слово вчителя.
     Репродукція – продовження роду. А продовження роду є одним із головних призначень людини. З досягненням біологічної та соціальної зрілості юнаки та дівчата створюють родину, у них народжуються діти… або не народжуються. Чому? Відповідь однозначна: репродуктивна система, яка саме відповідає за здатність і можливість народжувати дітей, не виконує своєї функції, тобто стан її здоров’я незадовільний.
     Під репродуктивним здоров’ям  розуміють стан повного фізичного благополуччя, а не тільки відсутність захворювань репродуктивної системи, порушень її функцій або процесів у ній.

* Вправа «Відкритий мікрофон»
      Учитель. Хотілося б поцікавитися: чи турбує вас проблема репродуктивного здоровя сучасної молоді?
     ( Кожен учень по колу отримує «мікрофон» та висловлює своє ставлення щодо зазначеної проблеми).
      Учитель. Дякую. Розумію, що тема уроку надзвичайно актуальна для підлітків. Дехто вважає, що народження дитини – це цілком закономірне явище для подружжя, як «наслідок» статевого життя дорослих людей. Та дехто з вас знає, що в деяких родинах виникають проблеми, повязані з неможливістю народити дитину. І дуже часто ниточка цієї проблеми тягнеться назад, у той час, коли в когось із подружжя були певні проблеми в підлітковому віці або зі здоровям, або зі зловживанням деякими шкідливими речовинами. Як ви думаєте, чи можуть ці проблеми призвести до серйозних захворювань репродуктивної системи або порушень її функціонування?
* Визначення поінформованості учнів із проблемами (3 хв)
      Учитель. На дошці на аркушах А-4 написано «Так», «Ні», « Незнаю». На столах для кожного з вас є три смайлики: ( смайлик  посміхається,  ображений, здивований) прикріпіть свої смайлики до відповідного аркушу. Бажано підтримати свого паперовогом «друга» таким самим виразом обличчя.
(учні виходять до дошки і прикріплюють смайлики-стікери. Цією вправою поєднуємо руханку з проявом емоцій та оцінюємо інформованість учнів із проблеми).
      Учитель. Очевидно, що ваші уявлення про здоровя репродуктивної системи потребують певних знань.
      Загальновідомо, що сучасний стан здоровя молоді України далекий від загального. У супереч значним зусиллям держави ситуація в цій сфері не покращилася, і «стан здоров’я української молоді на межі тисячоріч оцінюється як незадовільний, що знижує рівень національної безпеки країни, як її оборонний потенціал, так і ресурс розвитку суспільства». Я процитувала один із висновків зі щорічної доповіді Президенту України, яку підготував Державний інститут проблем сімї та молоді.
     Здорові діти – це основа розвитку країни. Нам із вами вже відомо, що спосіб життя – найбільш вагомий аргумент на користь здоров’я взагалі; сам стан здоров’я формується в результаті взаємодії зовнішніх (природних і соціальних) та внутрішніх (спадковість, стать, вік) факторів. Здоровя дорослої людини формується в дитинстві й значною мірою залежить від здорового способу життя.

*  Вправа «Мозковий штурм»
      Учитель. Отже, які, на ваш погляд, чинники можуть впливати на стан здоровя репродуктивної системи?
      На плакаті «На репродуктивне здоровя впливають»: вчитель занотовує всі вислови, які пропонують учні.
( наприклад, вони можуть бути такими: екологічні, нераціональне харчування,   спадкові хвороби, захворювання статевої системи, шкідливі звички тощо)
* Робота в групах
      Учитель. Пропоную обєднатися в 5 груп та протягом трьох хвилин обговорити вищезазначені пропозиції, після чого представник кожної групи дасть її стислий аналіз.
       Будь ласка, візьміть рожеві, жовті та зелені папірці й закріпть їх біля тих чинників, які на ваш погляд більш за все здатні зруйнувати репродуктивне здоров’я (обговорення).
        Для того щоб зясувати чинники впливу на здоровя репродуктивної системи, я надам слово учням, які підготували інформацію і будуть працювати в обєднаних групах в ролі «консультантів» (приклади інформаційних повідомлень додаються в додатку до тренінгу)
* Робота в групах.
       Учитель. Щоб ми попрацювали ефективно, пропоную обєднатися в чотири групи ( використавши листівки-пазли): кожна група опрацьовує надану волонтером інформацію та готує проек-презентацію. Перша група знайомить нас із впливом на репродуктивне здоров’я алкоголю; друга – тютюнового диму; третя- наркотичних речовин; четверта – захворювань статевої системи.
Для підготовки презентації на ваших робочих місцях є все необхідне: папір, фломастери, олівці, стікери, ножиці. Протягом 15 хвилин ви працюєте із «фахівцем», а результати наданої інформації будете призентувать у своїх проектах. Таким чином всі присутні ознайомляться з вищезазначеними проблемами. (презентація груп)
      Учитель. Дякую всім. Усі групи добре працювали – підтвердження цього є ваші проекти. Прошу ще раз уважно на них подивитися і зробити власний висновок: чи варте сумнівне задоволення того, щоб потім, у дорослому житті, платити за нього своїм здоровям та неможливістю мати нащадків?
ІІІ. Завершення тренінгу
       Учитель. Пропоную закінчити речення: «Сьогодні на тренінгу я
        зрозумів ….»
       Дякую. У вас на столах лежать квіточки. На початку уроку ви висловили свої очікування, які написали на листочках. Якщо ваші очікування виправдалися, якщо ви отримали бажану інформацію, якщо ви розумієте, що продовження роду – це головне призначення людини, - прикріпіть квіточку біля вашого листочка.
       Подивіться, яке чудове в нас стало дерево! Бажаю й вам такого ж квітучого здоровя!
 Наш тренінг закінчено.
Я пропоную всім взявшись за руки повторити за мною::
     
      Про здоровя треба дбати,
      Щоб дітей здорових мати!

    До побачення.      
     

                                                                                                     Додаток

Вплив алкоголю на організм
    Про негативний вплив вина на потомство відомо з давніх часів. Люди знали, що в тих, хто пє, часто народжуються мертві діти. Якщо дитина й народжувалася живою, вона дуже часто відставала в розвитку й була розумово неповноцінною. Алкоголь надзвичайно шкідливий для ще ненародженої дитини. Дія алкоголю на дитину, яка знаходиься в утробі матері, призводить до її недорозвитку, каліцтва або смерті.
    Дуже небезпечно вживати спиртні напої матері, яка годує дитину грудним молоком. Це призводить до отруєння дитини, уражає її нервову систему, дитина росте неповноцінною.
    Алкоголь небезпечий для дитячого організму. У молодому організмі алкоголь швидко розноситься кровю й осідає в мозку, руйнуючи його клітини. Навіть невелика кількість спиртного напою спричиняє у дітей отруєння. Були випадки, що алкогольне отруєння молодших школярів призводило до смерті.
    Часто підлітки починають знайомство з алкоголем з пива, не вбачаючи в цьому ніякої загрози здоров’ю, але пивний алкоголізм діє повільно й дуже підступо.
    Підлітки, які систематично пють напої, стають жорстокі, грубі. З товаришами вони брехливі, відлюдні, недовірчиві. У них хворі внутрішні органи. Через систематичне отруєння алкоголем може розвинутися цукровий діабет, порушитися статева функція, дозрівання яйцеклітини, менструальний цикл.
    Учені довели, що в молоді алкоголізм, як важковиліковна хвороба, виникає й розвивається в чотири-пять разів швидше, ніж у дорослих. Руйнування особистості також відбувається скоріше.
 
Шкідливість паління
    Сьогодні паління – це серйозна соціальна проблема, що потребує негайного розв’язання. У всьому світі активізується боротьба з тютюнопалінням. Законами багатьох краї передбачене суворе покарання за паління в громадських місцях і отруєння тютюновим димом оточуючх.
    Учені з’ясували: масове паління спричиняє виникнення, розвиток і ускладнення перебігу низки захворювань майже в 1/3 населення Землі й зменшує тривалість людського життя. Палії щороку випалюють в атмосферу 720 тонн синильної кислоти, 384 тонни амоніаку, 108 000 тонн нікотину, понад 550 000 тонн чадного газу та інших складових частин тютюнового диму. Важко навіть уявити, що всі ці речовини (звісно, не в такій кількості) потрапляють до організму людини! Звісно, вони отруюють легені, а потрапляючи в кров – усі внутрішні органи. Окрім цього, тютюн містить отруйну речовину – нікотин.
    У людей, які палять, кровоносні судини втрачають еластичність, стають крихкими. Нікотин призводить до підвищення тиску в крові, захворювання легенів, шлунка; особливо небезпечний дим для мозку.
    Вагітна жінка, яка палить, ризикує не народити живу дитину або народити дитину з малою вагою тіла. Нікотин зменшує плацентарний кровообіг і знижує потрапляння кисню до тканин організму, що розвивається. Якщо мати годує дитину й палить, то значна кількість нікотину й канцерогенних речовин потрапляє й до організму дитини.
    У дітей, які палять, знижується рівень інтелектуального розвитку, вони відстають і у фізичному розвитку, пригнічується робота щитовидної залози. Тютюновий дим затримує сонячні ультрафіолетові промені та руйнує вітамін С, який так неохідний для дитячого організму в період зростання. У дітей, матері яких палили під час вагітності, частіше розвивається епілепсія.
    Доведено, що нікотин впливає на статеві залози, під його дією відбувається порушення у сперматозоїдах

Вплив наркотиків на організм
    Що відбувається з людським організмом, коли туди потрапляють наркотики?
    Наркомани, які вживають наркотичні речовини з допомогою шприца, ризикують зразитися на СНІД, а на сьогоднішній день, як вам відомо, ця хвороба невиліковна. Більше того, якщо мати ВІЛ-інфікована, є ймовірністьзараження і дитини. А якщо мати буде годувати дитину грудним молоком, то дитина теж буде ВІЛ-інфікована.
    Багаторазове проколювання вен у наркомана, особливо нестерильними голками, може призводити до утворення рубців і тромбів – згустків крові в судинах. Коли тромби відриваються й потрапляють у кровообіг, може настати смерть, тому що тромб закриває доступ крові  до життєво важливих органів. Під час вагітності це особливо небезпечно, тому що збільшується навантаження на всі системи організму.
    Якщо з нечистої голки у кров потрапляють бактерії, вони розносяться по всьому організму й можуть викликати запалення як будь-якого органу, так і статевих органів: це може призвести до інфікування плода під час вагітності або взагалі неможливості функціонування репродуктивної системи.
    Жінки, які вживають наркотики під час вагітності, можуть народити мертвих дітей або дітей-калік. Зміни в організмі жінки можуть відбитися на наступних поколіннях, тобто вплинути на спадковість. І якщо мати не виконує своїх обовязків, це призводить до соціального сирітства.
    Вплив наркотичних речовин на дітей та підлітків особливо небезпечний – вони спричиняють важкі зміни в печінці, нирках, серцево-судинній системі, порушують функціонування щитовидної залози, а це впливає на обмін речовин і викликає збій у роботі гормональної системи.
    Найнебезпечнішим є вплив на функціонування нервоої системи – дитина стає неадекватною, можуть розвиватися психічні розлади.
    Вживання наркотиків призводять до виникнення залежності.
              
Захворювання статевої системи
    Стан репродуктивного здоровя визначається і наявністю хвороб статевої системи. Вони можуть бути інфекційними – їх прийнято називати венеричними, та неінфекційними, тобто різного роду запалення, які часом призводять до неможливості відтворення поколінь. Найбільш поширеними є захворювання сечостатевої системи, розлади менструального циклу, запалення придатків матки, анемія, захворювання ендокринної системи.
    Також однією з причин є недотримання гігієнічних правил, у наслідок чого мікроорганізми потрапляють у статеві органи (наприклад, стафілококи, стрептококи). Розвиток цих інфекцій впливає на можливість завагітніти, виникають хронічні запалення маткових труб, яєчників, що може призвести до безпліддя та позаматкової вагітності. У чоловіків часто виникають запалення передміхорової залози – простатит, що веде до розвитку імпотенції.
    Великої шкоди здоров’ю завдають інфекції, які передаються статевим шляхом: сифіліс, гонорея, хламідіоз, генітальний герпес, генітальні бородавки (вірус папіломи людини – ВПЛ), нарешті, ВІЛ-інфекція теж може бути передана статевим шляхом. Про їх перебіг і вплив на організм ми знаємо з курсу основ здоровя 8-го класу.
    Ці інфекції можуть стати причиною безпліддя, невиношування вагітності, її переривання – дострокові пологи, інфікування плода з майбутніми вадами його розвитку. Вірус папіломи людини спричиняє рак шийки матки, генітальний герпес, який  особливо небезпечний для новонароджених – у них можливі запалення очей, шкіри, центральної нервової системи.
    До цих захворювань, насамперед, призводить ризикована поведінка: ранній початок статевого життя, часта зміна статевих партнерів, інтимні стосунки у стані алкогольногог чи наркотичного спяніння, секс за гроші тощо.
    Підліткова вагітність у більшості випадків закінчується абортом – це пов’язано з високим ризиком ускладнень: маткові кровотечі, ушкодження стінки матки, запальні процеси статевих органів, збільшується ризик жіночого безпліддя на 40%.



Немає коментарів:

Дописати коментар